Πόσο σημαντικός είναι ο παιδικός σταθμός;

Ο παιδικός σταθμός αποτελεί ορόσημο στη ζωή ενός παιδιού. Σε πολλές οικογένειες είναι η πρώτη φορά που το παιδί αφήνει τους γονείς του για τόσες ώρες και για το λόγο αυτό, πολλοί γονείς τρέφουν ανάμικτα συναισθήματα γι’ αυτό. Ας δούμε ορισμένες από τις απαντήσεις μερικών γονιών πριν από τη μεγάλη μέρα:

«Δε θα τα καταφέρει. Δεν πρόκειται να με αφήσει από τα μάτια της.»

«Δε βλέπω την ώρα και τη στιγμή να το στείλω στον παιδικό σταθμό. Με έχει τρελάνει!»

Παθαίνω κατάθλιψη όταν σκέφτομαι ότι το παιδί μου θα φύγει για τον παιδικό σταθμό.»

«Ο γιος μου ανυπομονεί να πάει και είμαι ενθουσιασμένη για εκείνον.»

Μερικοί γονείς πιστεύουν ότι κάνουν χάρη στα παιδιά τους όταν τα στέλνουν στον παιδικό σταθμό, ενώ άλλοι αισθάνονται ότι τα εγκαταλείπουν. Επίσης, ορισμένοι γονείς φοβούνται ότι τα παιδιά τους δεν είναι ακόμα έτοιμα για να φύγουν από το σπίτι και να ζήσουν με άλλα άτομα για κάποιες ώρες της μέρας.

Το μεγαλύτερο ίσως ζήτημα με το οποίο έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά στην ανάπτυξη είναι το στάδιο κατά το οποίο χωρίζονται από τους γονείς τους και πρέπει να σταθούν στα πόδια τους. Πρόκειται για μια διαρκή πρόκληση που απορροφά ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής κάθε ατόμου. Όλα αυτά τα χρόνια έχω συζητήσει με πολλούς ενήλικες που αγωνίζονται ακόμα να ζήσουν μακριά από τους γονείς τους. Μερικοί ζουν απέναντι από τους γονείς τους ή ακόμα και στο ίδιο σπίτι με εκείνους. Φυσικά, αυτού του είδους η συγκατοίκηση δε συνεπάγεται πάντοτε προβλήματα εξάρτησης. Ωστόσο, συχνά πρόκειται για ενδείξεις που σημαίνουν ότι η εξάρτηση από τους γονείς συνεχίζει να υφίσταται ακόμα και μετά την ενηλικίωση.

Η προσχολική αγωγή είναι ένα βήμα σε αυτό το μακρύ δρόμο προς την ανεξαρτησία κι όταν έρχεται η στιγμή να κάνουν αυτό το βήμα τα παιδιά, οι γονείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι ο αποχωρισμός είναι μια αμφίδρομη διαδικασία. Αν ο πατέρας ή η μητέρα δεν είναι έτοιμοι να αποχωριστούν το παιδί τους, το παιδί ίσως διαισθανθεί αυτή την απροθυμία τους και προβάλει αντίσταση στην ιδέα του παιδικού σταθμού. Από την άλλη, ο πατέρας κι η μητέρα ίσως είναι έτοιμοι γι’ αυτό το βήμα, αλλά το παιδί, για διάφορους λόγους, ίσως αποφασίσει ότι θέλει να μείνει στο σπίτι. Φυσικά, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου και οι δυο διστάζουν να αποχωριστούν ο ένας τον άλλο. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, η ιδέα του παιδικού σταθμού είναι πιθανό να αναβληθεί ή και να εγκαταλειφτεί εντελώς.

Θα πρέπει οι γονείς να απορρίπτουν σαν ιδέα τον παιδικό σταθμό;

Ορισμένοι θεωρούν τον παιδικό σταθμό ως εναλλακτική λύση ή πολυτέλεια. Άλλοι πιστεύουν ότι είναι άδικο να στέλνουν τα παιδιά στον παιδικό σταθμό όταν θα παραμείνουν τόσα χρόνια στο σχολείο. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό που μπορούν να κάνουν οι γονείς για τα παιδιά τους.

Ένας καλός παιδικός σταθμός προσφέρει στα παιδιά πολλές πολύτιμες εμπειρίες και τα βοηθά να ανεξαρτητοποιηθούν, ενώ δίνει τροφή στη φοβερή περιέργεια και την όρεξή τους για μάθηση. Ακόμα και το καλύτερο σπιτικό δε μπορεί πάντοτε να προσφέρει τον τεράστιο όγκο ερεθισμάτων που χρειάζεται το παιδικό μυαλό.

Επίσης, οι παιδικοί σταθμοί προσφέρουν στα παιδιά μια πολύ καλή ευκαιρία να εξασκηθούν στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους. Η ουσία της ζωής είναι η ανάπτυξη καλών σχέσεων με τους άλλους ανθρώπους και αυτές οι δεξιότητες δε μπορούν να αναπτυχτούν χωρίς την επαφή με άλλες διαφορετικές προσωπικότητες.

Ένας τελευταίος, αλλά πολύ σημαντικός λόγος είναι ότι ο παιδικός σταθμός προετοιμάζει το παιδί για το νηπιαγωγείο. Το επίπεδο του προγράμματος στο νηπιαγωγείο είναι πολύ πιο ανεβασμένο σήμερα σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Ως αποτέλεσμα το παιδί που δεν έχει πάει στον παιδικό σταθμό βρίσκεται σε μειονεκτική θέση στο νηπιαγωγείο σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά.

Γι’ αυτούς τους λόγους, πιστεύω σθεναρά στη χρησιμότητα του παιδικού σταθμού. Οι γονείς προσφέρουν μια πολύτιμη υπηρεσία στα παιδιά τους όταν τους βρίσκουν ένα ποιοτικό, παιδικό σταθμό και τα ενθαρρύνουν να προχωρήσουν. Στο μακρύ δρόμο προς την ανεξαρτησία, ο παιδικός σταθμός αποτελεί ένα σημαντικό σκαλοπάτι.

Πηγή: Kenneth N. Condrell, Ph.D.
Παιδοψυχολόγος