Η μουσική εκπαίδευση καταργεί στίγματα και ετικέτες
Το κλειδί για την ανάπτυξη των πνευματικών ικανοτήτων ενός ατόμου είναι οι αισθήσεις του. Οι περιοχές του εγκεφάλου που αφορούν τις λειτουργίες της όρασης και της ακοής αναπτύσσονται πλήρως μέσα στους τρεις πρώτους μήνες της ζωής του ανθρώπου. Οι αισθήσεις είναι αυτές που από πολύ νωρίς δουλεύουν και επεξεργάζονται διαρκώς τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος.
Οι αισθητικές υποδοχές που όλοι μας διαθέτουμε σαν ένα δώρο από τη φύση ενεργοποιούνται με τη μουσική από τη νηπιακή ηλικία και συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας.
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε Πανεπιστήμια της Florida των Η.Π.Α. και της Alberta του Καναδά ερευνητές μελέτησαν τις επιπτώσεις που έχει η μουσική σε μωρά που έχουν γεννηθεί πρόωρα. Κοινή διαπίστωση ήταν ότι τα μωρά που άκουγαν μουσική ανεξαρτήτως είδους, όχι μόνο παρέμεναν ήρεμα, αλλά ανέπτυξαν σημαντικά ψηλότερες νοητικές και σωματικές ικανότητες από αυτά που μεγάλωσαν κατά τον ίδιο τρόπο, αλλά χωρίς να ακούν μουσική.
Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν τα οφέλη της μουσικής εκπαίδευσης των παιδιών σε τομείς, όπως η δημιουργικότητα και τα μαθηματικά, αλλά συχνά αγνοούν ότι τα οφέλη αυτά μεγιστοποιούνται σε παιδιά με ειδικές ανάγκες που λαμβάνουν τέτοιου είδους αγωγή, τόσο στο μαθησιακό, όσο και στο θεραπευτικό τομέα, συμβάλλοντας έτσι στην αναβάθμιση και ενίσχυση των ικανοτήτων τους ανεξάρτητα από το πρόβλημα που παρουσιάζουν.
Η μουσική θα πρέπει να έχει την ίδια αντιμετώπιση στη σχολική εκπαίδευση όπως η Γλώσσα, τα Μαθηματικά και οι υπόλοιπες επιστήμες κατέχοντας βασική θέση στην Ειδική Αγωγή. Η ενασχόληση των μαθητών με τη μουσική αυξάνει τη συνεργατικότητα, το μνημονικό, την ικανότητα στην ομιλία, την όραση και την ακοή.
Η λαμπρή αυτή μέθοδος εκπαίδευσης ποτέ δεν παραλείπει την προώθηση της επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών με ειδικές ανάγκες, των συμμαθητών και των καθηγητών τους περιλαμβάνοντας την ενεργό συμμετοχή τους και όχι την παθητική ακρόαση. Επίσης, είναι μια από τις λίγες περιπτώσεις της ειδικής εκπαίδευσης κατά την οποία είναι δυνατόν να συμμετέχει μια μεγάλη και διαφορετική ομάδα παιδιών.
Είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να διδαχτούν οι βασικές έννοιες και δεξιότητες σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και νοητική υστέρηση. Το σπουδαιότερο όμως πλεονέκτημα της συγκεκριμένης αγωγής είναι ότι καταργεί τα στίγματα και τις ετικέτες των παιδιών που παρακολουθούν και συμμετέχουν σε τέτοιου είδους δραστηριότητες.
Ακόμη και παιδιά με σοβαρές αναπηρίες στο ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι σε θέση να υπερέχουν στη μουσική εκπαίδευση, ενισχύοντας έτσι το αίσθημα αυτοεκτίμησης που σπανίως τους επιτρέπει να απολαμβάνουν. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες δεν είναι περισσότερο ή λιγότερο φιλόμουσα ή ευαίσθητα από τα άλλα, αντιδρούν δε και αποχτούν μουσικές εμπειρίες όπως όλοι.
Με τη μουσική βοήθεια μπορούν να εκφραστούν, να επικοινωνήσουν καλύτερα και να πραγματοποιήσουν πολύ σημαντικά πράγματα. Ορισμένα μάλιστα από αυτά, έχουν και διατηρούν ανυπολόγιστες μουσικές επιδεξιότητες, που συνήθως είναι εξασθενημένες ή μπλοκαρισμένες και πολλές φορές καταστρέφονται εξαιτίας της μη αξιοποίησής τους από ειδικούς θεραπευτές.
Η μουσική εκπαίδευση είναι σημαντική για όλα τα παιδιά, γι’ αυτό και βρίσκω λυπηρό ότι στην Ελλάδα που οι ιδέες και οι βάσεις της μουσικοθεραπευτικής αγωγής βρίσκονται ήδη στους αρχαίους χρόνους σήμερα τα εκπαιδευτικά προγράμματα μουσικής λείπουν από τους προϋπολογισμούς των εκάστοτε αρμοδίων.
Ευελπιστούμε ότι θα μεγιστοποιηθούν οι προσπάθειες για την ανάπτυξη αυτού του κλάδου, καθώς και για την εισαγωγή του σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης γιατί υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι με γνώσεις, μεράκι και αίσθημα προσφοράς.
Σπύρος Θ. Μπαλτάς, Λογοπεδικός-Λογοθεραπευτής
Δημοσιεύτηκε: kesypsypo.gr