Τα τεστ και οι εξετάσεις μπορεί να προκαλέσουν στρες και άγχος ακόμα και στους πιο καλά προετοιμασμένους μαθητές, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την απόδοσή τους.

Παρόλο που οι εξετάσεις πάντα θα φαντάζουν σαν κάτι δύσκολο καθώς περιλαμβάνουν το στοιχείο της έκπληξης και κρίνουν τις ικανότητες μας, υπάρχουν κάποιες μέθοδοι που μας βοηθούν να μειώσουμε το άγχος και την αγωνία.

Τα βασικά στοιχεία που έχουν σημασία στην καλή απόδοση των μαθητών είναι μέθοδος προετοιμασίας, η γνώση, η ηρεμία, η ξεκούραση και η αυτοπεποίθηση.

Για να προετοιμαστούν σωστά τα παιδιά σας βοηθήστε τα να διαμορφώσουν ένα πρόγραμμα μελέτης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κάθε μαθήματος. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να μελετήσουν καλύτερα και θα είναι πιο ήρεμα και συγκεντρωμένα.

Για να απορροφήσουν καλύτερα την ύλη, βοηθήστε τα να βρουν τον τρόπο μελέτης που τους ταιριάζει. Μπορεί να τα βοηθάει να κρατούν σημειώσεις ή υπογραμμίζουν ενόσω διαβάζουν, να αντιγράφουν σε δικές τους σημειώσεις την ύλη, να τους διαβάζετε εσείς και να ακούν ή να σημειώνουν. Σε πολλές περιπτώσεις βοηθάει να φαντάζονται τους εαυτούς τους σαν καθηγητές και να διαμορφώνουν πιθανές ερωτήσεις τις οποίες, στη συνέχεια, θα απαντούν.

Το να είναι τα παιδιά ήρεμα και κατά την περίοδο μελέτης άλλα και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την απόδοση τους. Φροντίστε ο χώρος μελέτης να είναι καθαρός και να μην έχει παρεμβολές από εξωτερικά ερεθίσματα που θα τους αποσπούν την προσοχή. Σημαντικό ρόλο στην ηρεμία, παίζουν, οι σωστές αναπνοές. Καθίστε μαζί με τα παιδιά σας, πριν τη μελέτη, κατά τη διάρκεια όπως, επίσης, και πριν την εξέταση και κάντε μαζί τουλάχιστον 10 βαθιές αναπνοές κάθε φορά (όπου θα νιώθετε τον αέρα σταδιακά να σας γεμίζει το στομάχι και θα εκπνέετε αργά και σταθερά). Με αυτόν τον τρόπο ηρεμεί το σώμα και οξυγονώνεται καλύτερα ο εγκέφαλος βοηθώντας τα να σκέφτονται πιο καθαρά.

Επιπλέον, μπορείτε να τα συμβουλέψετε να κλείσουν τα μάτια και να φανταστούν τους εαυτούς τους να παίρνουν μέρος στις εξετάσεις και να διαπρέπουν. Για να αποβάλλουν το άγχος της αποτυχίας, φροντίστε να τους πείτε ότι οι εξετάσεις είναι πολύ σημαντικές και θα τα βοηθήσουν να πετύχουν καλύτερα τους στόχους τους, αλλά θα έχουν και άλλες ευκαιρίες πέρα από αυτή σε περίπτωση που σε κάποιο τομέα δεν αποδώσουν όπως επιθυμούν.

Το να είναι ξεκούραστα θα τα βοηθήσει και να μελετήσουν αλλά και να αποδώσουν καλύτερα κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Φροντίστε να κοιμούνται και να τρέφονται καλά έτσι ώστε να έχουν δυνάμεις. Επίσης, φροντίστε να κάνουν διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης όπου ή θα τρώνε ένα σνακ ή θα κοιμούνται για λίγο. Το ίδιο ισχύει και για τις εξετάσεις, αν υπάρχει περιθώριο ανάμεσα σε δυο τεστ τις ίδιας μέρας θα βοηθήσει αρκετά να κοιμηθούν για λίγο και να ξεκουράσουν το μυαλό τους. Καλό είναι να αποφεύγεται η κατανάλωση καφεΐνης καθώς αυξάνει τους παλμούς της καρδιάς και κατά συνέπεια το άγχος, καθώς, επίσης, και η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, καθώς μπλοκάρει την καθαρή σκέψη.

Όσον αφορά τις εξετάσεις, συμβουλέψτε τα να ξυπνούν νωρίς έτσι ώστε να προλάβουν και να πάρουν ένα καλό πρωινό και να πάνε νωρίς στο χώρο των εξετάσεων έτσι ώστε να έχουν το χρόνο να ξαναδούν κάποια πράγματα που θέλουν στη ύλη και να προλάβουν κάποιες αναπάντεχες καταστάσεις που πιθανόν να προκύψουν.

Επιπλέον, στη διάρκεια της εξέτασης, συμβουλέψτε τα παιδιά πρώτα να διαβάζουν καλά όλες τις ερωτήσεις και στη συνέχεια να απαντούν πρώτα σε αυτές που γνωρίζουν καλά και στη συνέχεια να απαντούν στις υπόλοιπες. Με αυτόν τον τρόπο γνωρίζουν καλύτερα τι τους ζητείτε, αυξάνουν την αυτοπεποίθηση τους απαντώντας σε πράγματα που γνωρίζουν, και δε χάνουν χρόνο.

Το άγχος και η αγωνία τους στο διάστημα των εξετάσεων θα είναι αυξημένα και η επικοινωνία και οι συμβουλές σας θα πρέπει να δίνονται με τρόπο που δε θα τα νιώσουν σαν απειλή. Φροντίστε όταν τα συμβουλεύετε η φωνή σας να είναι ήρεμη και ο τρόπος σας να μην έχει κατευθυντικό χαρακτήρα άλλα συμβουλευτικό. Για παράδειγμα «Σκέφτομαι ότι ίσως θα σε βοηθούσε να μελετήσεις με τον τάδε τρόπο, θα ήθελες να το δοκιμάσουμε;», ή «Γνωρίζοντας σε τόσα χρόνια και από την πείρα μου στη ζωή θεωρώ ότι ίσως αυτό θα σε βοηθούσε να αποδόσεις καλύτερα, είναι μια πρόταση αλλά εσύ είσαι αυτός/η που θα αποφασίσει». Με αυτόν τον τρόπο δε γίνεστε επιβλητικοί και απειλητικοί και αυξάνετε τις πιθανότητες να σας ακούσουν.

Μην ξεχνάτε ότι οι εξετάσεις ναι μεν είναι πολύ σημαντικές αλλά η όποια δυσκολία δε σημαίνει ότι δε θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες, η ζωή άλλωστε για τα παιδιά έχει πολύ μέλλον ακόμα!

Αμαλία Λουίζου, ΜΑ
Ψυχοθεραπεύτρια-Οικογενειακή Σύμβουλος