Το στρες εμφανίζεται σε ποικίλες καταστάσεις στην καθημερινότητα μας. Ωστόσο η ελλιπής γνώση σχετικά με αυτό το σύμπτωμα και τις ιδιότητες του, μπορεί να οδηγήσει στην παραγωγή ακόμη περισσότερων προβλημάτων. Οι τέσσερις (4) μύθοι που υπάρχουν γύρω από αυτό το φαινόμενο παρουσιάζονται παρακάτω με σκοπό την αποφυγή διαστρεβλώσεων αλλά και την δημιουργία μιας επαρκούς εικόνας, ικανής να οδηγήσει στην πρόληψη ύπαρξης πρόσθετων δυσλειτουργιών.

1. Οι διάσημες στρατηγικές μείωσης του στρες είναι οι κατάλληλες.

Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές μέθοδοι μείωσης του στρες. Συχνά, παρουσιάζονται μερικές σε τηλεοπτικά ψυχαγωγικά προγράμματα και άλλες σε ενημερωτικές διαδικτυακές σελίδες. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως όλες οι τεχνικές δε ταιριάζουν σε όλους. Ο λόγος είναι πως το κάθε άτομο βιώνει διαφορετικά το στρες, άρα και οι τεχνικές αντιμετώπισής του είναι σαφές πως αλλάζουν. Για παράδειγμα, υπάρχουν άνθρωποι που σε αντίθεση με άλλους δηλώνουν πως η yoga αυξάνει τα επίπεδα άγχους τους. *Επειδή βοηθάει πολλούς δε σημαίνει απαραίτητα πως ταιριάζει και σε εμένα.

2. Δεν έχω συμπτώματα. Άρα δεν έχω και στρες.

Η αντίληψη αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα “σκαλοπάτι” για τη μεγέθυνση του στρες μακροπρόθεσμα. Δε θα πρέπει να αγνοούμε τα καθημερινά γεγονότα που μας προκαλούν στρες γιατί δε βρίσκουμε κάποιο επιβαρυντικό σύμπτωμα στον οργανισμό μας. Για την εμφάνιση του χρόνιου στρες άρα και την εμφάνιση συμπτωμάτων μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια. Συνεπώς, τα καθημερινά φαινόμενα μπορεί να συνθέσουν αργότερα την ύπαρξη μιας σειράς συμπτωμάτων βλαβερά για την υγεία μας. *Δε θα πρέπει να αγνοούμε τις καθημερινές συνθήκες που δημιουργούν στρες.

3. Ας προσπαθήσουμε να ζήσουμε με το στρες , αφού βρίσκεται παντού.

Καθημερινά οικονομικά προβλήματα, εξετάσεις, χωρισμοί και άλλες τόσες στρεσογόνες καταστάσεις επιβαρύνουν όλο και περισσότερους ανθρώπους. Ωστόσο, το στρες δε βρίσκεται παντού και δε θα πρέπει να επιβάλλουμε στον εαυτό μας να δεχτεί παθητικά την ύπαρξη του και να δεχτούμε την ύπαρξή του. Θα μπορούσαμε να δομήσουμε την καθημερινότητα μας με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργήσει ως προληπτικό μέσο για την καταπολέμηση του αυξημένου στρες, όπως η εύρεση ελεύθερου χρόνου, η δημιουργία πλάνου ή υιοθέτηση αποτελεσματικών στρατηγικών αντιμετώπισης. *Το στρες ούτε βρίσκεται παντού, ούτε πρέπει να ζούμε με αυτό.

4. Το στρες είναι ένα αρνητικό φαινόμενο.

Σίγουρα το στρες έχει αρνητικές επιδράσεις στο άτομο αν και σε ορισμένες περιστάσεις (και σε συγκεκριμένα επίπεδα) μπορεί να δώσει ώθηση για την αύξηση απόδοσης με σκοπό την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων στον αθλητισμό, σε μια συνέντευξη κ.τ.λ. -Το στρες (στο φαινόμενο πάλης ή φυγής) ενδέχεται να δώσει κίνητρο για αύξηση απόδοσης και επίτευξης καλύτερων αποτελεσμάτων.

Η μέθοδος για να μειώσουμε το στρες δεν είναι να μειώσουμε τις απαιτήσεις

αλλά να αυξήσουμε την (κατάλληλη) υποστήριξη. –B. Fletcher

Chris Pilitsis Ψυχολόγος, University Of East London, Amc
e-psychology.gr